29-er: 5 prednosti i 5 nedostataka

Blog

29-er: 5 prednosti i 5 nedostataka

Mountain bike sa većim točkovima – takozvani 29-er (twenty niner, ili dvadeset devetka), se kao uragan pojavio na svetskom tržištu i poprilično uzdrmao do tada uspavanu biciklističku industriju.

Ovo baš i nije tačno. Prvi eksperimenti sa većim točkovima za MTB su počeli već 80-ih, a od 1999. kompanija WTB nudi gume 29“ u serijskoj proizvodnji, dok se negde u isto vreme pojavljuje i prva amortizer viljuška namenjena ovom standardu. Bicikli sa 29“ točkovima su se mogli naći na tržištu zadnjih 20 godina, ali u malim serijama koje potiču od neafirmisanih proizvođača. Jedini komercijalni brend koji je (bez mnogo uspeha) imao ove modele u ponudi je Gary Fisher.

Ono što se može uporediti sa uraganom  je način na koji je svetska biciklistička industrija usvojila novi koncept. Naime, posle nekoliko uzastopnih godina opadanja potražnje za MTB biciklima, vodeći proizvođači su shvatili da im je potreban novi koncept terenskog bicikla, nova tehnološka i marketinška ideja, koja će ljude podstaći da kupe novi bicikl ili zamene stari. Mašinerija je pokrenuta, profesionalni takmičari su počeli da pobeđuju trke Svetskog kupa i Svetska prvenstva na 29-kama, skoro svi veći proizvođači su ponudili kompletne linije proizvoda sa ovim točkovima, uložena su velika sredstva u marketing. Kao rezultat, za samo 3 godine, 29-er je izašao iz teškog „underground-a“ i postao potpuni „mainstream“ proizvod, koji je na nekim tržištima potisnuo tradicionalni 26“ MTB.

Istinski napredak ili marketinški trik, upitali su se mnogi? Mnogi raspravljaju i danas o ovom pitanju, neki su odmakli i dalje od rasprave, toliko dalje da je na pomolu novi standard, koji će možda zadati finalni udarac 26-ici, ali o tome u nekom drugom tekstu.

Mi ćemo pokušati da odgovorimo na ovo pitanje, baveći se činjenicama, potvrđenim na mnogobrojnim testovima i baziranim na ličnim iskustvima autora. Nema sumnje da se radi o interesantnom konceptu, koji ima svoje prednosti i mane, glavno pitanje je da li su prednosti značajnije u odnosu na nedostatke.

Moram prvo da se osvrnem na dimenzije 29” točka, odnosno obruča i gume. 29” je oznaka dimenzije u Imperijalnom mernom sistemu, gde je jedna od mera za dužinu inč (1 inch = 25,4 mm). U ISO standardu (nekadašnji E.T.R.T.O) to je 622 milimetra (prečnik obruča), dimenzija koja je već u širokoj upotrebi na drumskim trkačkim biciklima kao i na City i Trekking biciklima. Problem je u tome što na City i Trekking biciklima, gume sa oznakom 622 mm, nose oznaku od 28” u Imperijalnom sistemu mera !?

Kako je to moguće? Pa moguće je, zato što je Imperijalni sistem od početka merio spoljašnji prečnik balona gume, a onda se shvatilo da je takav način prevaziđen i da je jedini ispravan način da se meri prečnik obruča na koji se guma montira. Imperijalni sistem se sada vise zasniva na tradiciji i opšte prihvaćenim oznakama, nego na matematičkoj definiciji tog standarda. Zbog ovakvog označavanja ćemo imati situaciju da guma sa oznakom 29” odgovara i montira se na obruč sa koje smo upravo skinuli gumu sa oznakom 28” !? Kao da nije dovoljno što ako nađete gumu sa oznakom  27” inča, nećete moći da je montirate na obruč 28” jer će biti prevelika! Imperijalne oznake izazivaju konfuziju već godinama i najbolje je da se držimo ISO standarda koji je potpuno jednoznačan.

Da pređemo na analizu toga šta dobro a šta loše donosi MTB 29-er, naravno u odnosu na već poznati MTB sa točkom od 26“.

5 prednosti 29-er-a

1)    Zbog većeg prečnika točka i manje zakrivljenosti kružnice, kontaktna površina gume i terena je veća. Drugo, moment sile na mestu kontakta je veći, što u kombinaciji sa prvim daje mnogo bolje prijanjanje uz podlogu i efikasnost na usponu. Praktično, do sada nesavladivi usponi postaju savladivi, odnosno pomera se granica kada čovek mora da siđe sa bicikla usled velikog uspona.

2)    Bolja kontrola bicikla na spustu kao posledica veće kontaktne površine sa terenom. Ovo je posebno izraženo u brzim krivinama i dubokim, neravnim usecima, gde bicikl lakše drži svoju putanju.

3)    Zbog boljeg prijanjanja većeg točka i veće kontaktne površine,  kočenje je takođe efikasnije, zaustavni put kraći.

4)    Veći točak, sa većom inercijom je u stanju da pređe preko većih prepreka na stazi, sa manjim prenosom sile na vozača, što vožnju čini komfornijom i bezbednijom. Veće kamenje na stazi više nije problem, omogućena je brža i sigurnija vožnja na tehnički zahtevnim kamenitim deonicama. Svako ko je ozbiljno vozio MTB na terenu je iskusio situaciju kada se prednji točak “zakuca” u prepreku a vozač poleti sa sedišta ili čak preko volana. Šanse da vam se to desi sa 29-erom su znatno manje.

5)    Veća brzina na pravcima zbog većeg momenta rotacije (inercije). Jednom dostignuta brzina se lakše održava na 29-eru.

5 nedostataka 29-er-a

1)    Veća težina bicikla. Neizbežna posledica većih dimenzija točkova i drugih komponenti, pre svega rama i viljuške. Kao direktna posledica je manja startnost bicikla i manja brzina na usponima.

2)    Za ozbiljnije vozače neophodna je dodatna investicija u lake i torziono čvrste točkove, koje u ovom momentu nije lako naći na tržištu. Komparativno, cena 29” točkova sa istom torzionom čvrstinom kao na 26” je dramatično viša.

3)    Kompromitovana je geometrija rama kod manjih veličina rama XS i S, odnosno gotovo da nije moguće napraviti 100% funkcionalni 29-er za ljude niskog rasta, odnosno korisnik mora da pristane na neke kompromise ako insistira na 29”.

4)    Otežano manevrisanje na tehnički zahtevnim delovima staze, naročito u jako oštrim krivinama. Bicikl je zbog težih i većih točkova, nešto “tromiji” što se naročito oseća kada se pojavi potreba za čestim promenama pravca.

5)    Cena. Dva su razloga zašto je 29-er skuplji od 26” sa istom specifikacijom. Jedan je očigledan, određene komponente (točkovi, ram i viljuška) zahtevaju više materijala (sirovina) za proizvodnju, a drugi je taj što su proizvođači delova i ramova morali da investiraju mnogo novca u nove alate za proizvodnju 29-er komponenti, proizvodne serije su još uvek manje nego kod 26”, što sve utiče na krajnju cenu.

Postoji još nekoliko detalja koji se ne mogu svrstati u prednosti ili nedostatke, ali ih je važno napomenuti, a tiču se geometrije bicikla.

Veći točkovi donose nekoliko promena vezanih za geometriju bicikla. Ako pogledamo donju sliku koja prikazuje geometrije Scott-ovog Scale MTB bicikla u veličinama 26” i 29”, prvi zahtev je bio da visina srednje osovine u odnosu na teren ostane ista, zbog stabilnosti bicikla i težnje da se ne podiže pozicija sedenja vozača.

29er1

Sledeća modifikacija koju je Scott uradio (slika dole) je da zakrivi sedalnu cev, čime je postignuto da se biciklu ne povećava previše medjuosovinski razmak, a da se zadrži slična geometrija prednjeg trougla rama.

mtb29er2

Kao treća posledica većih točkova, na narednoj slici vidimo da je neminovnost bila i podizanje vrha čeone cevi bicikla u odnosu na bicikl sa 26” točkovima.

29er3

Zbog ovoga, vrlo često se može videti, naročito na 29-erima namenjenim takmičarima da nosač (lula) volana ima negativan ugao, slično kao na drumskom trkačkom biciklu, što se lepo vidi na donjoj slici.

29er4

Ovo je bilo neophodno kako bi vozač zadržao istu visinu volana u odnosu na sedište kao na 26-ici.

Za rekreativce je ova situacija manje značajna, jer oni ionako vrlo često podižu visinu volana kako bi postigli “otvoreniju” poziciju i veći komfor.

Iz svega navedenog, nameće se više zaključaka, a ja ću govoriti iz perspektive bivšeg takmičara i sadašnjeg  aktivnog rekreativca.

Mišljenja sam da je 29-er nesumnjivo bolji izbor za sve rekreativce, više od 175 centimetara. Njima su  prioritet komfor, sigurnost u vožnji i mogućnost da ređe silaze sa bicikla zbog velikog uspona. Ono o čemu treba povesti računa je da je 29-er većih dimenzija i da skladištenje bicikla ili njegov transport može da postane problem. Vrlo je moguće da će se neki neprijatno iznenaditi kada promene 26” sa 29” i shvate da sada moraju da skinu točkove kako bi bicikl ubacili u auto!

Za takmičare i sportski orjentisane rekreativce, stvar je komplikovanija, glavno pitanje je kompromisa koje neko želi da napravi, a važnu ulogu igra i tip staze na kojem se trka vozi.

Za ljude nešto nižeg rasta, 29-er nije najsrećnije rešenje, 26” je jedina opcija, bar dok se ne vidi budućnost još jednog novog standarda koji je na pomolu.

U svakom slučaju, 29-er je doneo novu opciju kod MTB bicikala koja ima nesumnjive prednosti, i siguran sam da nije reč o prolaznom trendu već o potvrđenoj inovaciji koja će opstati na tržištu i zauzeti mesto koje joj pripada.

Scroll To Top