E-bike! Evolucija ili revolucija? (I deo)

Blog

E-bike! Evolucija ili revolucija? (I deo)

Od kako je bicikl izmišljen i komercijalizovan početkom 1860-ih, možemo slobodno reći da se osnovni koncept nije bitnije promenio narednih 150 godina. Naravno, desila su se mnoga tehnička rešenja koja su dramatično unapredila funkcionalnost bicikla, pomenućemo samo najznačajnija kao što su prenos pogona putem lanca i lančanika, upotreba guma punjenih vazduhom i točkova sa čeličnim žicama, zatim pronalazak kugličnih ležajeva, sistema promene prenosa itd. Mnoga od ovih rešenja su prvi put primenjena na biciklu, a kasnije našla veliku primenu u automobilskoj industriji. I pored toga, bicikl je ostao u suštini isti, prevozno sredstvo na dva točka i nožni pogon, čija brzina najviše zavisi od snage i izdržljivosti vozača.

Kada je pre 10-ak godina na scenu stupio električni bicikl (E-bike) niko nije slutio koliko će interesovanje izazvati ovaj novi koncept. Još uvek nije jasno da li će E-bike koncept zauvek promeniti bicikl kakav danas poznajemo.

Šta je tačno E-bike i kakvi sve tipovi ovog bicikla postoje?

Kettler E bikeTipičan Pedelec, motor je integrisan u kućište srednje osovine, dok je baterija smeštena u prostor između rama i zadnjeg točka.

Najčešći tip bicikla koji srećemo u Evropi je takozvani „Pedelec“ što je skraćenica od „Pedal Electric Cycle“ . Osnovna karakteristika je da je bicikl opremljen električnim motorom koji pomaže (asistira) vozaču samo u toku okretanja pedala. Dakle kod Pedeleca je obavezno da korisnik okreće pedale da bi se motor uključio. Takođe, najnoviji propis Evropske komisije određuje da motor kod ovakvog bicikla ne sme biti jači od 250W (vati) kao i da kada bicikl dostigne brzinu od  25 km/h motor mora da se isključi, odnosno asistencija da prestane. Ukoliko ovakav bicikl (Pedelec) ispunjava ove uslove, za njega nije potrebna nikakva registracija, tablice ili homologacija kao za motorna vozila, već se i dalje smatra biciklom.

E ScooterElektrični skuteri veoma podsećaju na motorcikle

Drugi tip bicikla, koji se često naziva e-bike ili električni skuter, ne zahteva od vozača da okreće pedale, već se snaga motora ručno podešava slično kao dodavanje “gasa” na motorciklu. Snaga motora kod ovih bicikala je često i preko 400 vati što omogućava maksimalne brzine od 60 km/h pa i više, ali se (bar u Evropskoj uniji) sa ovakvim biciklima ne može uključiti u javni saobraćaj, bez registracije i homologacije vozila. Ovakvi bicikli su uglavnom veoma popularni u Kini i drugim azijskim zemljama.

Za nas je mnogo interesantniji Pedelec, kao prvo zato što je realno očekivati da će Srbija usvojiti propise identične propisima u Evropskoj uniji, a kao drugo zato što Pedelec ima sledeće prednosti u odnosu na e-bike:

–          zbog toga što ne iziskuje dodatnu kontrolu tokom vožnje i maksimalne brzine od 25 km/h, Pedelec ne predstavlja dodatni izazov za vozača; odnosno ukoliko znate da vozite bicikl, onda znate da vozite i Pedelec.

–          Pedelec je potpuno funkcionalan bicikl i ukoliko se desi da istrošite bateriju, uvek ćete moći da stignete kući.

–          budući da zahteva određenu fizičku aktivnost tokom vožnje, Pedelec ima i pozitivan uticaj na zdravlje i opštu fizičku spremu korisnika.

Pojavom E-bike-a, funkcionalnost bicikla je doživela najveći napredak ikada. Povećan je broj potencijalnih korisnika bicikla i prevaziđena su mnoga ograničenja klasičnog bicikla. Pomenućemo samo neke situacije:

–          E-bike je idealno rešenje za starije, hendikepirane ili osobe sa nekim zdravstvenim problemom koje ne mogu da savladaju duže deonice ili veće uspone. Prevoz električnim biciklom je jeftin i vrlo efikasan, parkiranje nikada nije problem, a snaga motora dovoljna da povuče i težeg vozača i korpu punu namirnica.

–          Ljudi koji žele da idu na posao biciklom, ali ne žele da stignu oznojeni na cilj, su masovno prihvatili Pedelec. Ovakav bicikl dozvoljava da korisnik bira koliko želi da bicikl koristi kao prevozno sredstvo, a koliko kao spravu za rekreaciju i fizičku aktivnost.

–          Pedelec je takođe idealan za ljude koji žele da se voze zajedno, ali se razlikuju po fizičkim mogućnostima. Jedan moj prijatelj je tako kupio električni MTB za ćerku, kako bi mogli zajedno da idu na ture po prirodi. U praksi se pokazalo da je e-bike superiorniji na usponima u odnosu na utreniranog rekreativca, naravno dok traju baterije.

–          Nije mi ranije palo na pamet, ali sam u Austriji video brošuru za obilazak Alpskih vrhova sa e-bike-om. Neki od najvećih ski centara u Alpima, organizuju letnje ture električnim biciklima, tokom koje čovek pređe i do 150 kilometara dnevno, savlađujući velike uspone i nadmorske visine. Na svakih 20-30 kilometara postoji servisni punkt gde se prazna baterija zameni punom i nastavlja dalje. Ovo je praktično jedini način da se turistima omogući da za kratko vreme obiđu velika prostranstva uz aktivnu rekreaciju i bez zagađenja prirodne sredine!

E-Bike Oetztal

Naravno da električni bicikli imaju i određene nedostatke u odnosu na klasičan bicikl:

–          Cena kvalitetnog Pedeleca se kreće od 1.000 – 2.500 evra. Zbog toga je neophodna i dodatna investicija u kvalitetnu zaštitu od krađe.

–          Uprkos stalnom napretku tehnologije, baterije se moraju redovno puniti, čak i kada se bicikl ne koristi, a neophodno je i skladištenje bicikla u prostoriji određene temperature. Takođe, baterije ne traju večno i njihova zamena predstavlja dodatni trošak.

–          Električni bicikl je znatno teži od običnog, što otežava manipulaciju i nošenje bicikla, a u slučaju prazne baterije zahteva više energije za klasičnu vožnju.

Toliko za prvi deo ove priče, u nastavku ćemo pričati o tehničkim rešenjima koja su zaživela na tržištu, kao i o iskustvima iz razvijenih zemalja gde je E-bike već odomaćen u upotrebi.

Scroll To Top